Російське повномасштабне вторгнення в Україну актуалізувало питання колоніальних відносин між Росією та Україною. Це також змусило переосмислити поняття деколонізації відносно музеїв. Протягом століть митців, які народилися в Україні, ідентифікували, а також продовжують ідентифікувати, як російських. Як знайти баланс між вимогами транснаціональності, які загалом характерні для українського мистецтва, та культурною апропраіацією? Як музеї за межами України могли б відповісти на ці питання деколонізації? Як можна відобразити Україну в складній географії їхніх колекцій?
Перший день дискусій зосередився на понятті деколонізації, особливо в контексті війни в Україні. Другий день був присвячений обговоренню способів, якими музейний світ, у широкому розумінні цього терміну, може підтримати зусилля з деколонізації музеїв після російського вторгнення.
Програма та спікери:
20 жовтня
- Вступне слово: Девід Кодлінг, Британська Рада, Директор Сезону культури Велика Британія/Україна; Тетяна Філевська, креативна директорка Українського інституту; Стефані Боурі, співдиректорка, Центр музейних культур, Birkbeck University та Катажина Муравська-Мутезіус, Birkbeck University.
- Український гібридний орієнталізм і парадокс деколоніального устрою:Ганна Рудик, Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвара Ханенків
- Деколоніальні підходи в музейних культурах ЦСЄ: виклики та перспективи: Магдалена Врублевська, Варшавський університет.
- Про деімперіалізацію українського сучасного мистецтва з музейних реєстрів: Мирослава Марія Мудрак, Університет штату Огайо
- Музейна воєнна взаємодопомога: досвід Музейного кризового центру: Ольга Гончар, Меморіальний музей тоталітарних режимів “Територія Терору”
21 жовтня
- Вступне слово: Тетяна Філевська, креативна директорка Українського інституту, Київ та Катажина Муравська-Мутезіус, Birkbeck University
- Стратегії музеїв під час війни: переосмислення себе: Юлія Ваганова, Національний музей мистецтв імені Богдана та Варвара Ханенків
- Захист української культурної спадщини – відповідь Великої Британії:Марія Близинська, незалежна кураторка, консультантка з питань культурної спадщини, співзасновниця The Exhibitions Team
- Одеський художній музей: від імперського інструменту до найбільш проукраїнського простору міста: Олександра Ковальчук, В.о. директора Одеського художнього музею, депутатка Одеської міської ради, лідерка ГО «Museum for change»
- Час Сталіна та Гітлера не скінчився: як музеї сприймають деколонізацію після окупації: Техміна Госкар – директорка і кураторка Кураторського дослідницького центру, наукова співробітниця Інституту деколонізаційного мистецтва (Лондонський університет мистецтв), членкиня Асоціації Музеїв
Для ілюстрації використано фото Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвара Ханенків.